سخنان سید محمد خاتمی درباره دانشجویان...

سخنان سید محمد خاتمی درباره دانشجویان...




سید محمد خاتمی ضمن تبریک به حسن روحانی برای پیروزی در انتخابات؛

مواظب باشیم شتاب زدگی نکنیم که توقعات بیجا از دولت پیدا نکنیم



اعضای شورای مرکزی و هیأت رئیسه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در دیدار با سید محمد خاتمی به با بیان مطالب و دغدغه های خود پرداخته و خواستار انتقال این مطالب به رئیس جمهوری منتخب شدند و سید محمد خاتمی نیز پس از استماع مطالب دانشجویان، سخنان مهمی را در خصوص انتخابات، آینده گفتمان اصلاح طلبی، سخنان اخیر مقام معظم رهبری، انتظارات از دولت آینده و ضرورت پافشاری بر اجرای قانون توسط رئیس جمهور بیان کرد.


به گزارش قلم ، در ابتدای این دیدار دانشجویان به بیان دیدگاه های خود پرداختند که رئوس مطالب مطرح شده توسط دانشجویان در این دیدار عبارت بود از:


-تشکر ویژه بابت زحمات کشیده شده توسط سید محمد خاتمی، هاشمی رفسنجانی و دکتر عارف برای کسب پیروزی در انتخابات؛ همگان فهمیدند که خاتمی به قول خود عمل کرد و از آبروی خود برای ایران مایه گذاشت.
-این اجماع اقدامی ماندگار بود و دکتر عارف سبب خیر شد. انتظار می رود که خاتمی این راهی که باز شده است را پیگیری کند که ادامه این مسیر از آغاز آن مهم تر است. باید برای جامعه مدنی این بار از پایین و با ایجاد تشکل ها و گروهها استفاده شود.
-باید روحانی به حمایت نخبگان پاسخ دهد و به گونه ای نشود که جامعه بعد از یکی، دو سال دچار یأس شود. هرکس به میزان زحمتی که کشیده باید پاسخ زحماتش را دریافت کند و کسانی که در پیروزی نقش داشتند اکنون هم نقش بارزی دارند که نباید اجازه دهند جریانات تندرو القاء کنند که وی رأی اصلاح طلبان را نداشته است.
-باید پاسخ مطالب اعتدال گرایانه مردم مانند رفع حصر موسوی، رهنورد و کروبی داده شود. اگر به این مطالبات پاسخ مناسب داده نشود جامعه دچار یأس می شود.
-توسعه سیاسی موجب توسعه اقتصادی خواهد شد. از خاتمی می خواهیم برنامه ریزی شود تا فعالیت های ممکن در در دانشگاهها و... برای توسعه سیاسی با پایه های محکم پیگیری گردد تا ۸ سال پیش رو سکویی برای پرش جامعه ایران بسوی دموکراسی شود.
-یاد دوستان دانشجویی که برای اجماع اصلاح طلبان تلاش کردند.
-راهکارهای آینده اصلاح طلبی چیست؟
-دکتر عارف مبانی اصلاح طلبی را بیان کرد و این مبانی از سوی دکتر روحانی باید به خوبی پیگیری شود. دانشگاهها محلی برای گروهها و افکار خاص شده است. باید نوع رفتار با دانشجو مناسب شأن او باشد؛ باید رفتارهای امنیتی تمام شود و دانشجو بتواند نظر خود را بیان کند و بتوانند در فضای سیاسی و اجتماعی به خوبی ایفای نقش کنند. با توجه به تصفیه، اخراج و بازنشسته کردن بسیاری از اساتید باید امور اصلاح شود. این مهم است که وزیر علوم و روسای دانشگاهها در دولت روحانی چه کسانی هستند. ترکیب فرهنگی دولت وی هم مهم است که اگر در این حوزه دقت نظر داشته باشد فضای فرهنگی باز می شود تا گروههای فرهنگی مختلف به کشور خدمت کنند.
-با توجه به کنار رفتن نسل اول انقلاب، نسبت به آینده انقلاب نگرانی وجود دارد و برای این مسأله باید فکری شود.
-باید محکم تر از قبل به جامعه مدنی بپردازیم و خاتمی به عنوان رهبر اصلاحات به این بخش، اولویت دهد.
-آیا قرار است همکاری اصلاح طلبان و روحانی، بعد از پیروزی هم ادامه یابد؟

رهبر اصلاحات:

ما چیزی جز آنچه آقای دکتر روحانی در اظهاراتشان گفتند نمی خواهیم


به گزارش قلم ، بنابر اعلام دفتر سید محمد خاتمی ، مشروح سخنان رییس جمهور سابق کشورمان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
اولا خیلی خوشحالم که شما را می بینم. این مطالبی که شما می گویید نشانه پختگی و بلوغ شماست و نشان می دهد شما می توانید از افکارعمومی – که بعضا اظهار می شود و بعضا در دلها نهفته است و اگر زمینه فراهم شود با شکوه خود را نشان دهد-نمایندگی کنید. در عین دلسوزی برای کشور و انقلاب و مردم خواستار تحول در همه عرصه های سیاسی و اقتصادی جامعه هتسد و این مسیر را موجب تقویت نظام می دانید؛ نه افکاری که به نام دفاع از ارزشها بزرگترین لطمه را به نظام و انقلاب و کشور می زند. مطالب شما که لب اصلاح طلبی واقعی است را وقتی می شنوم خوشحال می شوم. می دانم که در این سالها و بخصوص ۸ سال اخیر خیلی سختی کشیدید و می دانم که حاضر نیستید دست از انقلاب و مصالح کشورتان بردارید و در عین حال از آنچه می گذشت و می گذرد ناراضی هستید و می خواهید در راستای همان ارزشها اوضاع تحول یابد.
من بارها گفته ام که انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران بقیه السلف جریان اصیل دانشجویی است که دلش برای انقلاب و کشور می سوزد و هم از بسیاری روندها ناراضی است وتا امروز دوام یافته است. امروز بسیاری از جمع های اینچنینی احساس امید می کنند.
من بارها با دانشجویان صحبت کرده ام و با شما هم صحبت کرده و در آینده هم در صورت مساعد بودن فضا صحبت خواهیم کرد که چطور از اصول منحرف نشویم و چطور به سمت آرمانها حرکت کنیم.
خوشحالم که خداوند در این ایام شعبان که پر از رحمت و برکت الهی است و درهای رحمتش به روی بندگان باز است و در اعیاد بزرگی که داریم بخصوص در آستانه سال روز ولادت حضرت بقیه الله(عج) هستیم و میلاد امام حسین(عج)، حضرت ابوالفضل(ع) و امام سجاد(ع) را پشت سر گذاشتیم، خداوند یک شادی دیگر هم نصیب ما کرد که آن برگزاری یک انتخابات پرشور بود. گرچه موانع زیادی در این انتخابات بود اما زمینه ای پیش آمد که مردم حضور پرشور یافتند. این انتخابات واقعا حماسه شد و حماسه ای که رهبری می خواستند محقق شد. گرچه کسانی بودند که نمی خواهم بگویم با سوء نیست، اما نمی خواستند حماسه محقق شود که نمونه بارز آن ردصلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی بود. الحق به محض اینکه ایشان آمد احساس کردیم انفجار امید و حرکتی در جامعه ایجاد شد که اگر ادامه می یافت، اتفاقی شکوهمندتر از آنچه اتفاق افتاد رخ می داد. زیرا عملا ردصلاحیت ایشان می توانست جلوی حماسه را بگیرد، اما برکت حضور مردم و هوشمندی همه-بخصوص شما جوانان و کسانی که به آینده ممکلت چشم دوخته اند- همه حضور یافتند و انتخاباتی پرشور برگزار شد. من وقتی که به آراء نگاه می کنم –از روستاها تا شرهای بزرگ، از کارگر و کشاورز تا استاد دانشگاه- می بینم تمام آنها یک حرف را می زنند این نشانه رشد و بلوغ جامعه ماست.
یعنی حرف اصلاح طلبی واقع گراست که ما جز انتخابات راه دیگری نداریم و با وجود مشکلات، بدیلی برای انتخابات نداریم و بدیل آن خطرناک است. البته انتخابات باید مطلوب تر باشد و همه بتوانند در آن حضور یابند. اما اینکه بخش زیادی از مردم با وجود عدم تمایل برخی و نپسندیدن آنها در انتخابات حضور پیدا کردند، خیلی مهم است. یعنی ما با وجود آن نخواستن های دیگران حضور پیدا کردیم و خودمان را محروم نکردیم.
من نمی خواهم جامعه را به اصلاح طلب و غیر اصلاح طلب تقسیم کنم؛ اما گفتمان اصلاح طلبی واقعیتی است که بخصوص در این سالها بشدت مورد تخریب قرار گرفت؛ از طریق تخریب شخصیتهای اصلاح طلب یا افراد عاقل. بعد از چند سال بمباران گفتمان اصلاح طلبی، مردم نشان دادند گفتمان اصلاح طلبی را می پذیرند؛ البته حرف من فقط اصلاح طلبان نیست، منظورم گفتمان است. در دل این گفتمان اعتدال و بهره گیری از همه نیروها در کشور نهفته است. گفتمان اصلاحات گفتمانی است که می کوشید سیاست را اخلاقی کند و نه اینکه دین و اخلاق را سیاسی کند و سیاست را نظرگاه تنگ گروههای خاصی بداند. این گفتمان از نظر اصلاحات درست نیست و بر اساس نظر اصلاحات سیاست باید در خدمت اخلاق و دین باشد. از جمله مسائلی که در جریان انتخابات مشخص شد، وجهه اخلاقی اصلاحات بود. یعنی کاری که آقای عارف کرد و الحمدلله بهره اش را هم برد و در افکار عمومی بروز وظهور بیشتری یافت، از نمونه های آن بود.
من در سال ۸۷ که بحث انتخابات بود و به رغم بی میلی وارد شدم و با ورود جناب آقای مهندس موسوی بلافاصله و بدون هیچ تردیدی اعلام کردم که کنار می روم. زیرا ما به فکر موفقیت گفتمان اصلاحات و حفظ منافع مملکت هستیم و می خواهیم اوضاع کشور بهبود یابد. بنابراین چرا به دنبال قدرت بیاییم و گروهها را از هم بپاشانیم؟ من خدا را شکر می کنم و از این وضع ناراضی نیستیم. من فکر می کنم در این دوره انتخابات از طریق اصلاح طلبان و آقای عارف به وضع بهتری رسیدیم. من فکر می کنم در دینی شدن سیاست -با دیدگاههای باز- می توانیم بحث های زیادی کنیم و خواهیم کرد و به موفقیت های بزرگی در این زمینه رسیدیم.
در این انتخابات معلوم شد شد که مردم چه می خواهند و راه نجات مملکت کدام راه است. این کار با آرام ترین راه انجام شد؛ ما آرام ترین انتخابات را داشتیم؛ در عین نگرانی ها و دلهره ها مردم نشان دادند که رشید هستند و راه خودشان را می خواهند و نشان دادند نظام را می خواهند، نه تغییر نظام را، ولی از اوضاع راضی نیستند.
آقای روحانی شخصیت شناخته شده، توانا، خوب، امتحان داده، مورد احترام و دارای مواضع روشن است که ما هم همین را می خواهیم. اگر یکی از کسانی که اصلاح امور را می خواست اما اصولگرا بود و می دانستیم اهداف ما را پیگری می کند؛ از او هم حمایت می کردیم. زیرا ما گفتمان مان را می خواهیم، ما می خواهیم مملکتمان نجات یاید، ما می خواهیم کشورمان در دنیا جایگاه خود را پیدا کند و جایگاه مردم ما در جهان ارتقاء یابد، فضای امنیتی در کشور به فضای سیاسی مطلوب تبدیل شود. به فضایی تبدیل شود که همه حرف بزنند و قانون اساسی بطور کامل اجرا شود که در این زمینه صحبت خواهم کرد.
آقای دکتر روحانی امروز با رأی قاطع شما و به رغم فضای رسمی توانسته است رأی مردم را بگیرد و حرف ایشان درست است؛ امروز آقای دکتر روحانی رئیس جمهور همه کشور است؛ حتی همه آنهایی که به او رأی نداده اند. اصلا جای نگرانی نیست! رئیس جمهوری می خواهیم که رئیس جمهور همه باشد و البته باید از همه نیروهای کاردان، عاقل، توانا و مورد اطمینان از هر جناح باید استفاده کند. خدا را سپاسگزارم که اصلاح طلبی رشد و اخلاق خود را نشان داد و با تمام وجود در صحنه تأثیرگذار بود، از هیچ کس هم سهم خواهی نداریم؛ می خواهیم کشورمان پیشرفت کند. درست است که همه از حصر آقای موسوی، خانم رهنورد و آقای کروبی ناراحتیم و بسیاری از عزیزانمان در زندان هستند؛ اما همان زندانی ها در انتخابات شرکت کردند و مردم هم با وجود رنج هایی که کشیده بودند رأی دادند. از خدا می خواهیم که همه عزیزان آزاد شوند.
اما یک نکته بگویم؛ منشاء این رفتارها تنگ نظری ها و گفت و گو نکردن و سلطه فضای امنیتی است. اگر این مشکل نبود حصر و حبس ها هم نبود. لذا می خواهیم فضای امنیتی نادرست از بین برود تا همه بتوانند حرفشان را بزنند. در درجه اول من از جناب آقای دکتر روحانی تشکر می کنم که بحث آزادی و بازگشایی و تأسیس انجمن ها را مطرح کردند و در درجه اول می خواهم که همین انجمن هایی که الان هستند به راحتی بتوانند حرفشان را بزنند تا فضا برای دیگران باز شود. یک رویه هایی در کشور ایجاد شده که با کمال تأسف به عنوان گفتمان انقلاب مطرح شده است و گویی بقیه ضدانقلاب هستند. نه! اتفاقا ما از انقلاب دفاع می کنیم. اینکه رهبر گرامی در روز انتخابات می گویند کسانی که مخالف نظام هستند هم بیایند رأی دهند، من این را سیاست کلی می دانم؛ نه آنکه می گوید هر مخالفی باید نابود شود و به تمام افراد باسابقه با تهمت جاسوسی کوبیده شوند. اگر ما یکر روز گفتیم زنده باد مخالف من، می بینیم که رویکرد نظام همین است. یعنی آقای مخالف! خانم مخالف! تو یا رأی بده، تو هم شهروند این کشور هستی و حق داری؛ تو هم باید مورد احترام باشی؛ تو هم باید در سرنوشت شرکت کنی! این رویکرد بسیار جالبی است. وقتی گفته می شود رأی مردم حق الناس است و این از حق الله بااهمیت تر است، آدم یاد جمله امام می افتد که گفت«میزان رأی ملت است».
پس بنابراین نباید بگوییم در جهات کلی مشکل داریم؛ بیاییم مشکلات و انحرافات را جبران کنیم و همه چیز را سر جای خودش برگردانیم. البته مسائل اقتصادی و فرهنگی بسیار مهم است. من از سخنان شما تشکر می کنم و می خواهم به عنوان یک جمع قابل اعتماد با آقای روحانی هم نظراتتان را در میان بگذارید و ایشان کسی بهتر از شما پیدا نمی کند که بتوانند دغدغه ها را بیان کنند. شما بروید و دغدغه ها و خواسته هایتان را مطرح کنید و بگویید انتطار خاصی هم ندارید که شما هم بکار گرفته شوید.
مطالب آقای روحانی مطالب بسیار خوب و پخته و تأمین کننده خواسته های ما است و نیز با کمال شجاعت و قاطعیت گفته است که من پایند آنها هستم. ما باید بیان کننده مطالبات مردم باشیم-که می گویم چگونه باید بیان کننده آنها باشیم- و سعی کنیم این مطالبات را در مسیر معقول تر و واقع بینانه پیگیری کنیم. اینکه می گوییم فضا باید باز شود یعنی ما می توانیم واسطه خوبی برای شکل دادن و هدایت کردن و التیام افکار عمومی باشیم و مطالبات عمومی را به دولت منتقل کنیم. اصلا جامعه مدنی ینعی بودن نهادهای واسطه میان مردم و حکومت؛ نه حکومت ارباب مطلقق مردم است و نه مردم توقع بیجا از حکومت داشته باشند. جامعه مدنی هم مطالبات را مطرح می کنند وهم از حکومت می خواهد که آنها را انجام دهد. ما می خواهیم در میان مردم باشیم و نماینده مطالبات آنها باشیم و البته حمایت کننده دولتی باشیم که نماینده آنهاست.
مواظب باشیم شتاب زدگی نکنیم که توقعات بیجا از دولت ایجاد نشود؛ دولت معجزه نمی تواند بکند. فقط می گوییم اگر مردم برای حفظ نظام از تغییر می گویند، رویکردها تغییر کند و اندک اندک پیش برویم. فردا تورم و بیکاری ویران کننده از بین نخواهد رفت و روابط خارجی اصلاح نخواهد شد. نباید این توقعات را داشته باشیم و در آن صورت کسانی که شکست خوردند نماینده مطالبات افراطی و فشارآورنده به دولت خواهند بود. رئیس جمهور رئیس جمهور کشور است و در یک چارچوب کار می کند. ما یکسری اسناد و قوانین بالادستی داریم. در قانون اساسی رئیس جمهور فقط رئیس دولت نیست، بلکه مجری قانون است؛ که البته بعضی ها این را قبول ندارند و باید مقابل آنها ایستاد. رئیس جمهور اگر تخلف کرد مجلس و دیوانعالی کشور و... می توانند با او برخورد کنند. اما اگر نهادهای دیگری مانند مجلس و شورای نگهبان و... تخلف کردند چه کسی باید تذکر دهد؟ اتفاقا اشکال این است که قانون اساسی از سوی نهادهایی نقض شده است که جوابگوی دیگران نیستند. البته در مورد ساز و کارهای آن باید بحث کرد. خوشبختانه دکتر روحانی گفتند که من مجری قانون اساسی هستم؛ باید روی این اصل ایستاد و در چارچوب سیاستهای کلی باید عمل کرد. باید حق سخن گفتن مخالف و اینکه میزان رأی ملت است باید به رسمیت شناخته شود. سند چشم انداز بیست ساله افتخار ماست که متأسفانه نه تنها در جهت آن گام برنداشته ایم، بلکه کنار گذاشته شده است و آقای روحانی باید تلاش کند این قطار را روی ریل خودش برگرداند و جبران ۸ سال را کند وسرعت ببیشتری هم بدهد؛ زیرا رقبای ما در منطقه با سرعت در حال حرکت هستند. رئیس جمهور باید در چهارچوب اسناد بالادستی کار کند. من عرض بکنم؛ رئیس جمهوری موفق خواهد بود که با رهبری هماهنگ باشد و رهبری هم برای برآورده شدن قول هایی که رئیس جمهور به مردم وعده داده به وی کمک کند. زیرا مردم از او انتظار تحقق آنها را دارند و رئیس جمهور باید حمایت شود. به صراحت بگویم؛ تمام دستگاهها باید با رئیس جمهوری که نماینده مطالبات مردم است هماهنگ باشند. نمی گوییم از حقوقشان بگذرند، اما مردم از رئیس جمهور در زمینه های مختلف مطالبه دارند و باید با اراده ملی هماهنگ بود. البته او هم باید طبق قانون عمل کنند. هماهنگی رئیس جمهوری با رهبری و هماهنگی نهادها با وی باید یاشد. نهادهایی هستند که نمی خواهند به کسی پاسخگو باشند؛ آنها باید در مقابل رئیس جمهور پاسخگو باشند. همه باید دست به دست هم دهیم، الان که افقی به روی آبنده باز شده مشکلات جبران شود. فضا برای کار، تولید و سیاست خارجی خوب باز شود. می توان اصول را حفظ کرد، اما فشارها روی ملت کم شود. الان با یک انتخاب مردم و یک فضای روانی هم در داخل شاهد کاهش فشار و کم شدن قیمت ارز هستیم و هم در خارج، زمینه های ایجاد می شود که امیدوار می شویم. اگر این ها در عمل هم محقق شود باعث خوشحالی مردم است.
من در درجه اول دست یکایک این ملت بزرگوار را می فشارم و از حضور شگفت انگیز آنها تشکر می کنم. همچنین تبریک می گویم به نماینده منتخب مردم جناب آقای دکتر روحانی و برایشان موفقیت آرزو می کنم و همه را به همکاری با ایشان فرا می خوانم. از روستاییان، زنان، بخصوص جوانان، مردان، جریانات گفتمان اصلاح طلبی-نمی خواهم دسته بندی کنم- و... تشکر می کنم. در هفته های اخیر مردم شعار ائتلاف می دادند و از همه بخصوص آقای عارف که اجماع را ایجاد کردند، تشکر می کنم. یکدفعه جریانی شکل گرفت که تا عمق روستاها هم رفت. من از همه آنها بخصوص جوانان قدردانی می کنم. خدا را شکر می کنم که نتیجه انتخابات آمدن جنابی آقای روحانی بود؛ با مواضع منطقی که دارند. آقای روحانی هم باید از تمام جریانات استفاده کند؛ امروز روز تقابل نیست، روز همدلی است. فقط و فقط ما باید سعی کنیم افراط گری و تنگ نظری-از هر طرف- میدان دار نباشد. همه در صحنه بیایند و کار و تلاش کنند؛ ما هم چیزی جز اجرای ضوابط قانونی برای مردم، کارآفرینان، طبقه متوسط و... نمی خواهیم. باید مردم از بیکاری و مشکلات معیشتی نجات یابند. باید فضا باز شود و کسانی برای اظهارنظر مورد فشار قرار نگیرند.
ما چیزی جز آنچه آقای دکتر روحانی در اظهاراتشان گفتند نمی خواهیم. اما توقع داریم که با جدیت پیگیری شود و از ملت می خواهیم صبور و واقع بین باشند. در میان مطالباتی که هست اولویت ها را در نظر بگیرید. اگر دولت یک اولولیتی را تشخیص دهد، هماهنگی و همراهی کنید. انتظار نداشته باشید یک شبه تمام مطالبات ما تحقق یاید. همین که جو عوض شود و مردم بدانند در جهت مطالبات آنها گام برداشته می شود مردم صبر و همراهی می کنند.
من از همه کاندیداهایی که در عرصه بودند و همه کسانی که پای صندوق آمدند-به هرکس که رأی دادند- تشکر می کنم؛ همه در آفریدن حماسه نقش داشتند. اما رئیس جمهور دارای گفتمان، مطالبات و دیدگاههای ویژه است که از مردم رأی گرفته است و همه باید کمک کنیم که پیش برود و در عین حال مراقبت کنیم که از این خواسته ها انحراف ایجاد نشود.

در پایان لازم می دانم از قهرمانان افتخار آفرین فوتبال تشکر کنم که با همت مضاعف و تلاش ارزنده، جشن شادی مردم را کامل کردند و ایران برای چهارمین بار به جام جهانی راه یافت. از همه دست اندرکاران تیم فوتبال بخصوص بازیکنان عزیز تشکر می کنم.

 لینک به متن خبر در سایت سید محمد خاتمی


                                منبع                 ghalam-blog.blogfa.com

ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان مبارک...

پیام تبریک به مناسبت راهیابی تیم ملی فوتبال به جام جهانی...

پیام تبریک به مناسبت راهیابی تیم ملی فوتبال به جام جهانی 

در پی راهیابی تیم ملی فوتبال کشورمان به جام جهانی محمدرضا عارف در پیامی این موفقیت را به بازیکنان و کادر فنی تیم ملی و ملت ایران تبریک گفت.
متن این پیام به شرح زیر است:
پیروزی غرور آفرین و شوق برانگیز تیم ملی فوتبال کشورمان در دیدار با کره جنوبی که منجر به راهیابی به جام جهانی2014 برزیل شده است باعث خوشحالی و مسرت  مردم عزیز کشورمان گردید.این پیروزی در ایامی که ملت ایران حماسه ساز 24 خرداد شده‌اند دوچندان ارزشمند است.
اینجانب ضمن تبریک این پیروزی به بازیکنان، کادر فنی تیم و ملت شریف ایران، امیدوارم در ادامه رقابت‌ها شاهد استمرار موفقیت‌های پرنشاط تیم فوتبال کشورمان باشیم.
محمدرضا عارف

پیام تسلیت دکتر عارف به مناسبت درگذشت استاد جلیل شهناز

پیام تسلیت دکتر عارف به مناسبت

درگذشت استاد جلیل شهناز

متن این پیام به شرح زیر است
درگذشت استاد جلیل شهناز که از مفاخر ایران زمین بود موجب تاثر و تالم شد.
استاد جلیل شهناز،از جمله آخرین حلقه های ارتباط موسیقی اصیل ایرانی با دوران معاصر بود که نسبت میان شیوه نوازی قدیم را با گوش معاصر به درستی می دانست. این استاد گرانقدر توانست موسیقی اصیل ایرانی را با گوش و معرفت شنیداری ایرانیان در دوره معاصر همراه با هویت ایرانی نگه دارد و این گنجینه را به نسل حاضر منتقل کند. اینجانب درگذشت این هنرمند نامی را به خانواده محترم ایشان و جامعه عزیز هنری ایران تسلیت عرض نموده و از درگاه ایزدمنان برای این فقید سعید رحمت و مغفرت مسالت می‌نمایم.
یادش گرامی و صدای سازش جاودانه

محمدرضا عارف

هنرمندان در منزل دکتر عارف...


















محمدرضا عارف در دیدار مجمع استانداران

معاون اول دولت اصلاحات با بیان اینکه مردم نشان دادند که همگرایی و تفاهم را دوست دارند تاکید کرد باید بدنبال پیگیری مطالبات مردم بود.

دکتر محمدرضا عارف در دیدار مجمع استانداران ادوار و جمعی از مدیران دولت اصلاحات  با تبریک پیروزی مردم در انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه انشاء‌الله خداوند  توفیق دهد که در دنباله روی از مردم عقب نیافتیم یادآور شد: بحثم از ابتدا این بوده است که اگر یک جریان سیاسی در نظام مدعی است نباید کنار بکشد چون مرگ یک جریان سیاسی سکوتش است. وی افزود: مردم نشان دادند که همگرایی و تفاهم را دوست دارند و خیلی‌ها گفتند که ما قرار نبود رای بدهیم و این عمل شما ما را به رای دادن تشویق کرد و این بسیار ارزشمند است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: مردم مطالبات جدی دارند و نشان دادند که  به نظام وفادار هستند اکنون این میزان از رای، وظیفه ما را برابر تاریخ بیشتر کرد و انشاء‌الله از این فضا به درستی استفاده کنیم.
عارف ادامه داد: نباید در این مقطع احساس برد جناحی داشته باشیم. ما باید در این دوره بازی برد_برد انجام دهیم. جریان اصولگرایی هم باید  در این انتخابات احساس پیروزی داشته باشد.
گفتنی است مهندس محسن  مهرعلیزاده در این دیدار گفت: همواره سعی کردیم که در جامعه به اثبات برسانیم که برای یک فرد اصلاح طلب فقط اخلاق مهم است  و اخلاق را باید محور همه حرکت‌ها و مخصوصا حرکت‌های سیاسی بدانند. عکس العمل شما نسبت به فرآیندی که طی شد در خصوص کناره گیری این مطلب را اثبات کرد.
وی افزود:نسیمی هم که اکنون از موفقیت می‌وزد همه می‌دانند که بخاطر رعایت اخلاق مداری آقای عارف است.  کار ایشان مشی اصلاح طلبی را در جامعه آبرومندتر کرد. من موفقیت اخلاق در اصلاح طلبی را به شما که علم آن را برافراشتید تبریک می گویم. مردم صدق و صفا می خواهند و امیدواریم مردم در این 4 سال آینده بتوانند شهد پیروزی را بچشند.
محمود میرلوحی نیز در این جلسه گفت:همت، درایت و تلاش همه دلسوزان و مخصوصا شما را که سهم بزرگی در این پیروزی داشتید، تبریک می گویم.  هم ملت و هم سیاستمداران و مخصوصا اصلاح طلبان باید از برکات این پیروزی بهره بگیرند. این حرکت نشان داد که جریان اصلاح طلبی فرصت طلب و به دنبال رسیدن به منافع باندی و جناحی نیست بلکه جریانی دلسوز، مسئول و پاسخگو است. جریان اصلاح طلبی نشان داد که چیزی جز حل مشکلات ملت و  پیشرفت کشور هدفش نیست. از روش، متانت و زحماتی که متقبل شدید تشکر می کنیم و معتقدیم اولین پیروز میدان شما بودید و ما هم سرباز شما هستیم.
زاهدی استاندار اسبق استان مرکزی نیز گفت:معتقدم که تاریخ را روزها نمی سازند بلکه انسان ها در مقاطع خاص می سازند. یک انسان ممکن است یک‌بار فرصت داشته باشد که تاریخ را بسازد. به اعتقاد من با این حرکت شما اصلاحات دوباره اصلاح شد.
زهرا شجاعی نیز که در این جلسه حضور داشت با بیان اینکه برای ما بخاطر همکاری نزدیکی که با شما داشتیم انجام چنین اقدامی دور از انتظار نبود،خاطرنشان کرد: ورود یک شخصیت علمی به عرصه سیاست بیانگر نوعی ایثار است. در تاریخ اصلاح طلبی این حرکت شما شاید گوشه ای از خطاها که در گذشته مرتکب شده‌ایم که نتیجه آن عدم همگرایی که منجر به حاکمیت اصولگرایان شد را جبران کرد. همچنین بزرگترین ضربه‌ای که ما در در دوران حاکمیت اصولگرایی خوردیم با این اقدام اخلاقی شما تا حدودی جبران شد. شما بدون اغراق و سازش از جریان اصلاح طلبی دفاع کردید و به اعتقاد من راه آقای خاتمی را زنده کردید و جریان اصلاح طلبی مدیون حضور آقای عارف در طول عرصه انتخابات  است و حسن ختامی پیدا کرد که نشانه این است که خداوند ایشان را خیلی دوست دارد چراکه در اوج محبوبیت کنار رفت.
کشاورزیان استاندار مازندران در دولت اصلاحات نیز در این دیدار گفت: کاری که شما کردید بزرگ بود. چراکه نشان دادید شیفته قدرت نیستید. در زمانیکه اصلاح طلبان قصد نداشتند کاندید داشته باشند، دکتر عارف کاندیدا شد. دکتر عارف با ابتکار خودشان اصلاح طلبان را از حالت انفعال درآورد.

پیام تبریک دکتر احمدی نژاد به دکتر حسن روحانی...

پیام تبریک دکتر احمدی نژاد به دکتر حسن روحانی

رییس جمهور در پیامی با تبریک انتخاب حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی بعنوان رییس جمهور منتخب ملت ایران گفت: امیدوارم با قدرشناسی از عواطف و اعتماد ملت عزیز فرصت خدمتگزاری و تلاش برای استقرار عدالت و آبادانی کشور بیش از پیش مهیا گردد.


متن این پیام به شرح زیر است:

بسمه تعالی

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه

ملت عزیز و آرمانی ایران در طول تاریخ با باوری عمیق به دنبال استقرار حق و عدالت در جهان بوده است و در هر فراز، متناسب با شرایط و مقتضیات، تصمیمات سرنوشت ساز گرفته است.

رویداد مهم انتخابات بیست و چهارم خرداد نود و دو را به ملت شریف، مقام معظم رهبری و منتخب محترم ملت تبریک می گویم.

اینجانب همواره به ظرفیت های عظیم و بی پایان ملت ایران برای ایجاد تحول و تعالی عمیقاً باور داشته و معتقدم که توانمندیها و استعدادهای ذاتی و شگرف ملت ایران بسیار بالاتر و بیشتر از فرصت های پدید آمده بوده است. معتقدم با اعتماد و باور به ملت ایران و احترام به سلایق و علایق گوناگون می توان همه قله های افتخار را فتح کرد و کشور را در بالاترین سطح از رفاه و پیشرفت جهانی قرار داد و همه آروزها و آرمان ها را محقق کرد. امیدوارم با همبستگی و تلاش گسترده تر امید دستیابی به مطالبات تاریخی ایرانیان در رسیدن به جامعه سعادتمند و استقرار حکومت عدل جهانی روز به روز عمیق تر و بیشتر شود.

ضمن تبریک مجدد به جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حسن روحانی که مورد اعتماد اکثریت ملت قرار گرفته اند امیدوارم با قدرشناسی از عواطف و اعتماد ملت عزیز فرصت خدمتگزاری و تلاش برای استقرار عدالت و آبادانی کشور بیش از پیش مهیا گردد.

از همه علاقه مندان به سرافرازی ایران انتظار دارد که در تمام فرصت ها رییس جمهور و دولت منتخب را برای پیشبرد هر چه بهتر امور یاری رساند اینجانب و دولت خدمتگزار تا آخرین لحظات مسئولیت همچون روز اول به وظایف خود به طور جدی عمل خواهیم کرد.

از خداوند منان عزت، رفاه و سلامت همه مردم و همه ملت ها را در سایه عنایات امام عصر(عج) مسئلت دارم.

خادم ملت ایران

محمود احمدی نژاد


نامه عارف به ضرغامی

نامه عارف به ضرغامی

محمدرضا عارف در نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا وسیما ضمن قدردانی از تلاش رسانه ملی برای خلق حماسه سیاسی تاکید کرد: با گشوده شدن فصل جدیدی از همدلی و همکاری در حیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران ایفای نقش ملی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در افزایش همگرایی‌ها و کاهش واگرایی‌ها تعیین کننده خواهد بود

متن این نامه به شرح زیر است:

برادر گرامی جناب آقای مهندس عزت الله ضرغامی
ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
با اهداء سلام و درود
اینک که به لطف یگانه متعال و تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری و حضور فهیمانه و پرشور و شعور ملت شریف و عزیز ایران، حماسه سیاسی به بهترین شکل ممکن محقق شد، برخود لازم می‌دانم که صمیمانه از تلاشهای شبانه روزی جنابعالی، کلیه مدیران، کارمندان، تهیه کنندگان، گزارشگران، فیلم برداران و سایر عوامل دست‌اندر کار در رسانه ملی که به حق در خلق این حماسه نقش تعیین کننده و بی بدیلی ایفا نمودند، قدردانی و تشکر نمایم.
پوشش مناسب و نسبتاً عادلانه اخبار کلیه نامزدهای محترم، چه در برنامه‌های برنامه‌ریزی شده نظیر مناظرات، گفتگوهای خبری و برنامه-های شبکه‌های مختلف و چه در پوشش اخبار سفرهای نامزدهای محترم در این دوره از انتخابات می‌تواند برگ زرینی در کارنامه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باشد.
در اینجا باید به طور خاص ازتغییر روند انجام مناظرات که به منظور بهره‌مندی هرچه بیشتر مردم از نظرات و برنامه‌های نامزدهای محترم، انجام گرفت، تشکر نمایم. یقین دارم که با گشوده شدن فصل جدیدی از همدلی و همکاری در حیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران ایفای نقش ملی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در افزایش همگرایی‌ها و کاهش واگرایی‌ها بسیار تعیین کننده خواهد بود که نوع عملکرد صدا و سیما در مدت برگزاری انتخابات نشاندهندهء این ظرفیت رسانه ملی است.
در پایان باید یکبار دیگر از جنابعالی و کلیه همکاران و عزیزان زحمتکش درصدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران  در ایجاد هماهنگی کامل در ایام انتخابات تشکر واز ایجاد هرگونه زحمت عذر خواهی نمایم.

نامه داوری اردکانی به محمدرضا عارف


دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم طی نامه‌ای به محمدرضا عارف از وی به عنوان پیروز میدان اخلاق یاد کرد.

متن نامه  داوری اردکانی خطاب به عارف به شرح زیر است:
با هزار سلام و درود، پیروزی بزرگ شما را تبریک می گویم. شما بعد از جناب آقای هاشمی، دومین پیروز بزرگ انتخاباتید و این پیروزی بزرگی در کارنامه شما و در تاریخ کشور ما ثبت خواهد شد و خواهد ماند. شما کار بزرگی کردید و کار بزرگ را جز اهل خرد و بزرگی نمی توانند به عهده بگیرند.
با شجاعت وارد میدان شدید و با خرد و تجربه خود بعضی تیرگی‌ها و دشواری‌ها را آشکار کردید. صریح و بی پروا اما با رعایت اصول سخن گفتید و با وفاداری به اصول اخلاق چه خوب بر درد بی اخلاقی تکیه کردید و وقتی دریافتید که صلاح کشور و ملت در کناره گیری شماست، با همه شایستگی‌ها که داشتید نشان داده بودید، از میدان انتخابات کناره گرفتید تا از تفرقه جلوگیری کنید. شما که در طرح مسئل و مشکلات کشور و تدوین برنامه سیاست آینده موفق بودید، در میدان اخلاق هم پیروز شدید. در این روزها که مرحله دیگری از زندگی سیاسی شما آغاز شده است از خدای بزرگ می طلبم که یاریتان فرماید تا در این مرحله منشاء آثار و برکات بزرگتر و بیشتر باشید.

گفتنی است این نامه در تاریخ 22 خرداد نوشته شده است.


نامه مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به عارف

مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم طی نامه‌ای به محمدرضا عارف از وی بخاطر آنچه این تشکل روحانی اصلاح طلب انصراف هوشمندانه‌ای که موجب پیروزی طیف معتدل نزدیک به اصلاحات شد، تقدیر و تشکر کرد.

متن نامه این تشکل روحانی اصلاح طلب به شرح زیر است:
"با سلام و احترام"
حضور هوشمندانه و موثر جنابعالی در عرصه انتخابات فرصتی بری احیای نشاط اصلاح‌طلبانه برای جامعه افسرده و بحران زده ما ایجاد نمود. جدیت و صراحت لهجه شما در دفاع از حقوق مردم و مطالباتشان از دولتمران و کارگزاران از یاد ملت ایران نخواهد رفت. کناره گیری مسئولانه و دوراندیشانه شما از عرصه انتخابات نیز نشانگر پایبندی جنابعالی به اخلاق، عقلانیت و منافع ملی این سرزمین است. قطعا جایگاه وعملکرد جنابعالی در تاریخ اصلاح طلبی ملت ایران همواره درخشان خواهد بود. شما نشان دادید که نه تنها در عرصه علم بلکه در عرصه اخلاق و نیکوخواهی نیز استاد تمام هستید. با دریاست و صداقتی که دانشمندان و سیاستمدارانی چون شما از خودشان نشان می دهند می توان به آینده‌ای روشن برای جامعه جوان  و تحول خواه ایران امیدوار بود. ان شاء‌الله.

حسن روحانی

                                               طرح از حسین صافی

پیام تبریک دکتر عارف به حسن روحانی...

پیام تبریک دکتر عارف به حسن روحانی


در پی پایان شمارش آراء و انتخاب دکتر حسن روحانی بعنوان رئیس جمهور اسلامی ایران،دکتر محمدرضا عارف در پیامی ضمن تبریک این انتخاب،این موفقیت را پیروزی گفتمان اصلاح طلبی ، اعتدال و پیروزی نگاه خردورزانه و اخلاق گرایانه به کشورداری دانست.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر عزیزم، جناب آقای دکتر حسن روحانی؛

با اهداء سلام و درود،

افتخار کسب اعتماد مردم به عنوان منتخب ملت در جایگاه رئیس جمهوری ایران اسلامی را به جنابعالی، ملت شریف و رهبر معظم انقلاب تبریک عرض می کنم. سرمایه اعتماد مردم ،که به حق یک امانت الهی است ،بر دوش جنابعالی قرار گرفته است. صمیمانه از درگاه خداوند متعال سلامتی و موفقیت شما را در راه دشواری که در پیش دارید، آرزومندم.
این موفقیت، پیروزی گفتمان اصلاح طلبی و اعتدال است. پیروزی نگاه خردورزانه و اخلاق گرایانه به کشورداری است.

اکنون پس از خلق حماسه سیاسی توسط مردم فهیم و عزیزمان، نوبت به تحقق حماسه اقتصادی و ساماندهی مشکلات کشور رسیده است که جز با همدلی و همراهی همه مردم عزیز و جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی محقق نخواهد شد و وظیفه همگان، حمایت و همکاری با منتخب ملت است.

اینجانب متواضعانه و خالصانه از تمامی گروهها و جریانات سیاسی و سایر نامزدهای محترم یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درخواست می کنم که با حمایت همه جانبه از رئیس جمهور منتخب، برای برآورده شدن مطالبات به حق مردم که آرزوی همه ماست، همت کنند.

                                                                                   به امید فردایی بهتر برای همه ایرانیان
                                                                                                 محمدرضا عارف

دوم خردادی دیگر در راه است...

دوم خردادی دیگر در راه است...

روایت فرزند عارف از حضور پدر در آزادی...

روایت فرزند عارف از حضور پدر در آزادی...
در پی انتشار گزارشی در روز پنجشنبه روزنامه جهان صنعت درخصوص حواشی حضور محمدرضا عارف در ورزشگاه آزادی به دلیل اینکه گزارش مزبور اشکالاتی از لحاظ اطلاعات درج شده در آن بود حمیدرضا عارف فرزند محمدرضا عارف که در هنگام حضور معاون اول دولت اصلاحات در ورزشگاه حضور داشت در گفت‌وگو با این روزنامه توضیحاتی ارائه داد. در گزارش اصلاحی روزنامه جهان صنعت که امروز شنبه منتشر شده است اینچنین آمده است:

روز پنجشنبه گزارشی ویژه از اتفاقاتی که در جایگاه ویژه ورزشگاه آزادی و محمدرضا عارف، کاندیدای انصراف داده از انتخابات ریاست‌جمهوری در این صفحه منتشر شد که واکنش دفتر محمدرضا عارف را به دنبال داشت. در این‌باره با فرزند محمدرضا عارف و علیرضا خامسیان، مشاور رسانه‌ای محمدرضا عارف گفت‌وگو کردیم و ماحصل آن رونمایی از اتفاقات جدید و مهمی است که در ادامه می‌آید. حمیدرضا عارف البته برخی از اطلاعات گزارش روزنامه «جهان‌صنعت» را تکذیب و برخی دیگر را تکمیل می‌کند اما حرف‌هایی بر زبان می‌آورد که بسیار جالب و خواندنی است. مثلا فرزند عارف می‌گوید در آن زمان که عارف در جایگاه ویژه حضور داشته محمد علی آبادی نبوده و در کنار عارف ننشسته است و یا عارف علامت ویکتوری را برای تماشاگران نشان نداده است. در هر حال فرزند این کاندیدای منصرف از انتخابات ریاست‌جمهوری به «جهان‌صنعت» می‌گوید که سخنانش درباره اتفاقات جایگاه ویژه ورزشگاه آزادی، واکنش دفتر محمدرضا عارف اعلام شود.

ماجرا از زبان حمیدرضا

حمیدرضا عارف، فرزند محمدرضا عارف حرف‌هایش را اینچنین آغاز می‌کند: «صبح روز بازی ایران و لبنان که خبر انصراف آقای عارف هم اعلام شده بود، ایشان با چند نفر مشورت کرد که برود و بازی را ببیند. در روزهایی که ایشان معاون اول سیدمحمد خاتمی هم بودند، بارها برای دیدن بازی‌های تیم ملی به ورزشگاه می‌رفتند. با توجه به انصراف ایشان، حضورش در ورزشگاه تبلیغاتی محسوب نمی‌شد که بگویند عارف می‌خواهد از حربه فوتبال برای تبلیغات استفاده کند. بالاخره برای حمایت از تیم ملی و تشویق مردم به حضور در انتخابات که حماسه سیاسی است، حضور در ورزشگاه در فعالیت اجتماعی هم محسوب می‌شد به همین دلیل با آقای رمضانپور، مدیرکل حراست وزارت ورزش تماس گرفتیم که دکتر می‌خواهد به ورزشگاه برود و بازی را ببیند.

ایشان گفتند که جایگاه وی وی آی پی یا جایگاه ویژه و شیشه‌ای ورزشگاه مختص مقامات است و هماهنگی این جایگاه با حراست وزارت ورزش نیست و حفاظت ریاست‌جمهوری باید مقدمات حضور ایشان را فراهم کند. به هر جهت ما گفتیم آقای عارف نماینده رهبری در شورای انقلاب فرهنگی است و پس از چند تماس، هماهنگی‌ها انجام شد و نیروهای حفاظت ریاست‌جمهوری با محافظان دکتر هماهنگ شدند و دکتر عارف و هفت همراهش به ورزشگاه می‌روند. زمانی که ما به جایگاه ویژه رسیدیم از حدود ۳۰ صندلی تنها هشت صندلی پر بود که ما ،علی کفاشیان، مهدی تاج، امیدوار رضایی که احتمالا به‌عنوان نماینده آقای محسن رضایی به ورزشگاه آمده بودند و همچنین چند نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا را دیدیم که در گزارش «جهان‌صنعت» نوشته شده بود، سفرای کشورهای اروپایی. 

سفرای کشورهای اروپایی در جایگاه VIPو زیر جایگاه نشسته بودند. دکتر عارف به همراه دکتر توفیقی رییس ستاد انتخاباتی، آقای گلزاده، رییس دفتر دکتر عارف و بنده و چهار نفر از همراهان دیگر روی صندلی‌های وی وی آی پی نشستیم. چهارنفر همراه روی صندلی ردیف دوم نشستند که البته آنها را چند دقیقه بعد به بیرون هدایت کردند.» علیرضا خامسیان، روزنامه‌نگار و مشاور رسانه‌ای عارف در این‌باره می‌گوید: «من و سه نفر دیگر پشت سر آقای عارف نشستیم تا بازی را ببینیم، چند دقیقه نگذشته بود که نیروهای حراست وزارت ورزش آمدند و با یک برخورد نامناسب اعلام کردند که ما باید از آنجا بلند شویم و برویم و این در حالی بود که در وی وی آی پی جای خالی هم بود. در هر حالت برخورد نامناسب آنها باعث شد تا ما از جایگاه برویم.»

ادب و احترام یاد نگرفته‌اند

فرزند عارف در ادامه تصویر اتفاقات جایگاه ویژه را خیلی صریح تشریح می‌کند: «چهار نفرهمراه آقای عارف که پشت‌سر ایشان هم نشسته بودند را با یک برخورد نامناسب بیرون بردند. نیمه اول را که به تماشا نشستیم و ایران که در دقیقه ۳۷ گل زد، دکتر عارف خیلی خوشحال شد و از جایش برخواست و برای ملی‌پوشان دست زد برخی تماشاگران هم که در جایگاه ویژه و جایگاه کناری‌اش بودند، دکتر را دیدند و تشویقش کردند و برای ایشان شعار عارف دوست داریم سر دادند و دکتر هم برای آنها دست تکان داد و البته برخلاف گزارش «جهان‌صنعت» علامت ویکتوری نشان نداد. بازهم تاکید می‌کنم که حضور ایشان در ورزشگاه با توجه به انصرافش تبلیغات سیاسی و حرکت سیاسی نبود. نیمه اول که تمام شد، دکتر برای اقامه نماز و استراحتی کوتاه به جایگاه استراحت پاویون رفت. نیمه دوم که شروع شد و خواستیم برویم و سرجایمان بنشینیم مسوولان حراست که ادب و احترام یاد نگرفته‌اند به ما اعلام کردند که آقای عارف و همراهانش به طور خاص آقای توفیقی و گلزاده وارد جایگاه نشوند. اصلا شخصی که در جلوی پاویون بود ادب نداشت. 

آنها به ما گفتند باید در نیمه دوم به زیرجایگاه بروید و در VIPبنشینید. ما گفتیم این چه طرز برخورد با نماینده رهبری در شورای انقلاب فرهنگی است؟ محافظان دکتر هم اجازه حضور ایشان را بین مردم در جایگاه VIPندادند. خود دکتر هم گفت اگر برویم پایین بین جمعیت، ممکن است کمی شلوغ شود و مزاحم مردم برای دیدن بازی شویم. به هر جهت ممکن بود همه بیایند و دکتر را از نزدیک ببینند و کنترل جمعیت سخت می‌شد. ما پرسیدیم که چه کسی چنین دستوری داده؟ به ما گفتند که رمضانپور، مدیرکل حراست وزارت ورزش چنین دستوری داده است. پرسیدیم کجاست؟ گفتند در محل استراحت جایگاه شیشه‌ای و ضلع جنوبی اتاق پاویون است. 

رفتیم و ایشان را پیدا کردیم و پرسیدیم که چرا اجازه نمی‌دهید دکتر عارف وارد وی وی آی پی شود؟ ایشان گفت: من به غیر از دکتر احمدی‌نژاد، دکتر دیگری نمی‌شناسم! ما هم گفتیم دکتر عارف نماینده رهبری در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. رمضانپور گفت: با مسوولان رده بالای وزارت ورزش هماهنگ کنید، حفاظت جایگاه وی وی آی پی دست ماست و ما اجازه نمی‌دهیم ایشان وارد شود. وقتی پرسیدیم چرا؟ ایشان با لحن تندی گفت چون من تشخیص می‌دهم و نباید ایشان و همراهانش بروند داخل. دکتر عارف گفت: «با اینها بحث نکنید!» ماجرا دارد کم کم جالب می‌شود!

محافظان وزیر برخورد بدی با گلزاده کردند

عباسی، وزیر ورزش که وارد ورزشگاه شد، چند دقیقه‌ای از نیمه دوم گذشته بود که من به سمت وی رفتم و اتفاقا حال و احوال گرمی هم داشتیم. خودم را معرفی کردم و به وزیر ورزش گفتم: «دکتر عارف که نیمه اول در جایگاه ویژه ورزشگاه نشسته بود را در نیمه دوم به جایگاه راه نمی‌دهند و این در حالی است که ایشان انصراف داده و اما برای تشویق مردم برای شرکت در حماسه سیاسی ۲۴ خرداد به ورزشگاه آمده است و می‌خواهد با حمایت از تیم ملی اثرگذار باشد.» وزیر ورزش به من گفت که شما نگران نباشید، درست می‌شود. اتفاقا اگر براساس آنچه «جهان‌صنعت» نوشته و من سر و گردن وزیر را لمس کردم، اول وزیر سر و گردن من را لمس کرد و حتی دو دستش را دور شانه من گذاشت و بازهم گفت نگران نباشم و بعد به جایگاه شیشه‌ای رفت. » 

فرزند عارف ادامه می‌دهد: «دکتر به خاطر مردم و منافع ملی آمده بود و تازه انصراف هم داده بود، اصلا چنین برخوردهایی در سطح کلاس و شان دکتر نبود. بعد هم به یکباره محافظان وزیر ورزش و نیروهای حراست شروع به هول دادن کردند که ما را بیرون ببرند، محافظان دکتر هم وارد عمل شدند و رفتند جلو و اجازه ندادند کار بالا بگیرد. دکتر عارف هم تاکید داشت که آرامش حفظ شود. آقای گلزاده اولین نفری بود که او را حول دادند ،در دو سه جمله‌ای به وزیر ورزش گفته بود دوستان در این دو سه ماه آخر که سرکار هستید، طوری رفتار کنید که خاطرات خوبی از خودتان به جای بگذارید و کسی را دلگیر نکنید. همین‌که این جملات گفته شد محافظان وزیر ورزش از پشت دست گذاشتند و ایشان را هول دادند. 

در گزارش نوشته شده بود که من درگیر شده‌ام اما من درگیر نشده‌ام و حتی نقش صحبتی هم نداشتم. به نظر من آقای گلزاده توصیه خوبی داشت و باید دوستان در رفتارشان تجدیدنظر کنند. به نظر من این ماجرا کاملا از پیش طراحی شده بود و مثل روز روشن بود که برای چنین برخوردهایی با دکتر عارف و همراهانش برنامه‌ریزی کرده‌اند. ما هم مراتب را به دفتر مقام رهبری، دفتر رییس‌جمهور و آقای مخبر دزفولی، دبیر شورای انقلاب فرهنگی گزارش داده‌ایم. برخورد با کسی که از رهبری حکم دارد، غیرطبیعی و غیرقابل انتظار است. آقای عارف هشت سال معاون اول رییس‌جمهور بوده، آن‌وقت باید با ایشان در ورزشگاه آزادی این‌طور برخورد شود؟ واقعا ورزشگاه آزادی زیبنده چنین رفتارهای بچگانه‌ای نیست.»

عارف نیمه دوم را ندید

حمیدرضا عارف در پایان گفت: «در گزارش شما گفته شده که ما دقیقه ۶۵ از ورزشگاه بیرون رفتیم در حالی که اصلا نیمه دوم را ندیدیم و از ورزشگاه خارج شده بودیم و نیمه دوم را با رادیوی ماشین گوش دادیم و حتی گل سوم را هم ندیدیم.» پسر عارف که حسابی از اتفاقاتی که افتاده شده ناراحت است، می‌گوید: «من به شرطی با شما گفت‌وگو کردم که همه حرف‌های من را کامل چاپ کنید و حاضرم درباره این ماجرا در هر دادگاهی بایستم و دفاع کنم. در آن لحظات که برخوردهای عجیب انجام می‌شد، دکتر عارف آرام و صبور بودند و حتی آنقدر صبر به خرج دادند که جزییات این ماجرا را حتی در روزنامه بهار هم پوشش ندادیم و چون «جهان‌صنعت» ماجرا را پوشش داد در این‌باره توضیحاتی ارایه کردم که امیدوارم کامل به چاپ برسد. همه آقای دکتر عارف را می‌شناسند و می‌دانند ایشان چه شخصیتی دارد و چطور از حقش می‌گذرد.» در هر حال نکاتی که فرزند عارف گفت بدون حتی یک کلمه تغییر به چاپ رسید تا بی‌طرفی روزنامه جهان‌صنعت در این ماجرا مشخص شود. ما راوی اتفاقاتی بودیم که روز اول به دستمان رسید و امروز هم صحبت‌های یکی از شاهدان عینی که در ماجرا حضور داشت را منتشر کردیم. قضاوت با خوانندگان!
منبع      http://rouhani-khatami.blogfa.com/

تبریک دکتر عارف به روحانی...

تبریک دکتر عارف به روحانی...

با توجه به اعلام تدریجی نتایج آرا از سوی وزارت کشور و صدر نشینی حجت الاسلام حسن روحانی، دکتر محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات صبح امروز-شنبه-در تماس تلفنی با حجت الاسلام حسن روحانی پیروزی وی در انتخابات را تبریک گفت.

به گزارش امید،عارف در این تماس کوتاه تلفنی ضمن تبریک به ملت ایران و دکتر حسن روحانی گفت:اکنون که انتخابات به پایان رسیده است انشالله با  ادامه توفیقات الهی و با همدلی کلیه جریان‌های سیاسی در برآورده کردن مطالبات به حق  مردم و عمل به وعده ه‌های داده شده با منش اصلاح طلبی اعتدال گرا موفق باشیم.

وی همچنین پیروزی دکتر حسن روحانی را پیروزی اصلاحات-اعتدال نامید.

گفتنی است روز گذشته حسن روحانی در تماس تلفنی با محمدرضا عارف از اقدام اخلاقی وی در انصراف از انتخابات تشکر و قدردانی کرده بود.

منبع امیدنامه



بزرگان در منزل دکتر عارف...

بزرگان در منزل دکتر عارف


علیرضا خامسیان :
آن زمان که کوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری فروکش کرد، سیاسیون و شخصیت‌های تراز اول اصلاح‌طلب یک‌به‌یک مسیر خیابان یوسف‌آباد و قیطره تهران را انتخاب کردند تا با مرد محبوب این روزهای ایران، یعنی محمدرضا عارف، دیدار کنند. یک عده هم از قم رهسپار تهران شدند تا به نمایندگی از علمای بلاد پیغام آن‌ها را به عارف برسانند .

«خودتان را شهید کردید برای احیای اصلاحات» سخنی بود که از زبان یکی از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به عارف گفته شد. تشکیل حزبی فراگیر مهم‌ترین خواسته گروه‌های مختلف سیاسی از معاون اول دولت اصلاحات بود. آن‌ها بر این باورند که پتانسیل شکل‌گرفته بعد از انصراف عارف حول‌محور وی فرصت مناسبی است که خلأ سیستماتیک جمهوری‌اسلامی ایران پر شود؛ امری که البته این روزها فکر عارف را به خود مشغول کرده که ادامه سیاست‌ورزی اش در چه سمت‌وسویی باشد. انصراف محمدرضا عارف از انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان یکی از نامزدهایی که شانس پیروزی در این عرصه را داشت، همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد بازتاب‌های مختلفی پیدا کرد. بعد از اعلام رسمی انصراف عارف تماس‌های تلفنی برای دیدار با وی صورت گرفت. همچنین بعضی از علمای قم از جمله آیت‌الله بیات زنجانی در تماس تلفنی با معاون اول دولت اصلاحات از وی به عنوان «نماد اخلاق» یاد کرد. او در این گفت‌وگوی تلفنی خطاب به عارف گفت: گفتمان شما در زمان تبلیغات و پایبنديتان به اصول اخلاقی و نیز رفتارتان در زمان انصراف، شما را به الگویی برای سیاسیون قرار داد و شایسته است همه نیروهای سیاسی این بزرگواری و بزرگ‌منشی را سرلوحه و الگوی خود قرار دهند. حسن روحانی نیز با تماس تلفنی با عارف با قدردانی از اقدام اخلاقی وی تاکید کرد: موجی که در کشور ایجاد شده است به‌دلیل حرکت ارزنده شما بوده و باید قدردان اقدام اخلاقی شما باشیم. همچنین سیدحسن خمینی، سیدمحمد خاتمی، موسوی‌بجنوردی، علی خاتمی و صادق خرازی با حضور در منزل عارف از اقدام اخیر وی به عنوان رفتاری ایثارگرانه یاد کردند که به گفته آن‌ها نمونه‌ای از سیاست‌ورزی اخلاق‌مدارانه است.

آیت‌الله موسوی‌بجنوردی انصراف عارف را خدمت به ایران دانست و گفت: اقدام شما یک کار شرافتمندانه بود. شما واقعا مردانگی کردید. سید‌محمد خاتمی با شرافتمندانه توصیف‌کردن اقدام معاون اول خود در دولت اصلاحات گفت: آقای عارف انسانی عالم، نجیب، وارسته و خوش‌فکر است و اقدام اخیرتان ظرفیت معنوی شما را آشکار کرد. آقای عارف واقعا عارف است و پیروز حقیقی انتخابات شخص محمدرضا عارف است. جمعی از اعضای مجمع روحانیون مبارز از جمله سیدعبدالواحد موسوی‌لاری که پیشتر در پیامی از اقدام اخیر عارف تمجید کرده بود با حضور در دفتر وی با عارف دیدار کرد. همچنین جمعی از اعضای مجمع محققان و مدرسین حوزه علمیه قم صبح روز پنجشنبه با عارف دیدار کردند. این عده با تمجید از اقدام اخلاقی معاون اول دولت اصلاحات خطاب به عارف گفتند: اقدام اخیر شما جان تازه‌ای به اصلاح‌طلبان داد و کناره‌گیريتان نشان از ایران‌دوستی شما دارد. اعضای این تشکل روحانی اصلاح‌طلب بر این نکته تاکید کردند که انصراف عارف از انتخابات یک اقدام اخلاقی در حیات سیاسی جامعه بود که حتی مخالفان شما را به تحسین وا داشت. آن‌ها به عارف گفتند که کناره‌گیری مسئولانه و دور‌اندیشانه وی از عرصه انتخابات نشانگر پایبندی به اخلاق، عقلانیت و منافع ملی ایران است. جایگاه و عملکرد شما در تاریخ اصلاح‌طلبی ملت ایران همواره درخشان خواهد ماند. محمد‌تقی فاضل‌میبدی یکی از اعضای مجمع محققان و مدرسین حوزه علمیه قم با یادآوری دوران حیات پدر عارف و مبارزات وی قبل از انقلاب گفت: شما در مناظره‌های انتخاباتی به تنهایی از اصلاح‌طلبی سخن گفتید و شجاعانه از دولت اصلاحات دفاع کردید. وی خطاب به عارف گفت: اکنون شما به همراه آقایان هاشمی و خاتمی محور اصلی جریان اصلاح‌طلب شده‌اید و باید از پتانسیل ایجاد‌شده به خوبی استفاده شود.اعضای شورای هماهنگی اصلاحات هم با محمدرضا عارف دیدار کردند. حمید قزوینی، سخنگوی این شورا، در ابتدای جلسه، عارف را سیاستمداری اخلاق‌مدار نامید و با اشاره به حضور فرزند خردسالش به همراهش در این جلسه گفت: من امروز فرزندم را همراهم آوردم تا یک سیاستمدار اخلاق‌گرا را از نزدیک ببیند. محسن رهامی از اعضای این شورا نیز با یادآوری نامزدی عارف گفت: در ابتدا شما بدون حمایت هیچ حزبی وارد عرصه انتخابات شدید و تک‌و‌تنها گفتمان اصلاح‌طلبی را زنده کردید. شما و مجموعه همراهتان پایبند به قواعد اخلاقی بودید. وی با اشاره به نبود قواعد حزبی در کشور گفت: سرمایه ایجاد‌شده حول‌محور شما فرصت ارزنده‌ای است که بتوان حزبی فراگیر تشکیل داد و امیدوارم با کمک شما این مهم عملی شود. دیگر اعضای این شورا نیز انصراف عارف را الگو‌سازی برای سیاسیون دانستند و تاکید کردند اگر ایثاری که اکنون از سوی عارف انجام شد در انتخابات سال 84 صورت می‌گرفت وضعیت اصلاح‌طلبان این‌گونه نبود. آن‌ها به عارف یادآور شدند که حماسه سیاسی با اقدام اخیر وی صورت گرفت. همچنین جمعی از نامزدهای جوان انتخابات شوراهای شهر تهران در دیدار با عارف با تقدیر و تشکر از اقدام فداکارانه وی تاکید کردند که عارف از سرمایه‌های جنبش دموکراسی‌خواهی ایران است و اقدام اخیر وی در تاریخ سیاسی ایران ماندگار خواهد شد. محمدرضا عارف در این دیدارها با تشکر از ابراز محبت گروه‌های مختلف نسبت به وی تاکید کرد: باید مطالبات مردم را بپذیریم و فردی که در راس امور قرار می‌گیرد باید پیگیر مطالبات به حق مردم باشد. وی با اظهار گلایه از وعده‌هایی که بعضی افراد در جریان انتخابات به مردم دادند تاکید کرد: نمی‌شود این همه به مردم دروغ گفت و وعده‌هایی که مطمئنا عملیاتی کردن آن‌ها با اما و اگرهایی زیادی روبه‌رو است داد. عارف با بیان این‌که حسادت‌بخشی از فرهنگ ایرانی شده است، گفت: حضورم در عرصه انتخابات برای من تکلیف بود و واقعا نگران آینده کشور بودم شرایط سالیان اخیر شکننده شده است به همین دلیل با مشورت دوستان و بعضی بزرگان پا به عرصه انتخابات گذاشتم و کناره‌گیری‌ام هم فقط به دلیل این بود که از ابتدا هم به جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا توصیه به اجماع داشتم و خودم برای این موضوع مهم و حیاتی پیش‌قدم شدم. او تشکیل حزبی فراگیر را در این مقطع زمانی مهم دانست و البته تاکید کرد نباید در تشکیل احزاب و جریانات سیاسی شخص محور بود.

 

تبریک...

بسم الله الرحمن الرحیم...


تبریک...



محمدرضا عارف پس از رای دادن...

محمدرضا عارف پس از رای دادن



محمدرضا عارف ساعت 8 و 30 دقیقه امروز وارد حسینیه ارشاد شد و همراه با مردم در صف انتخابات رای خود را به صندوق ریاست جمهوری و شورای شهر انداخت.

 مردم با دیدن محمدرضا عارف ضمن قدردانی از اقدام اخلاقی وی برای انصراف  از حضور در صحنه انتخابات ریاست جمهوری، حضور اول وقت خود را بیشتر به خاطر اقدام دکتر عارف و رای آوری اصلاح طلبان عنوان کردند.

محمدرضا عارف پس از رای دادن بیان کرد: نسبت به دولت آینده خوشبین بوده و امیدوارم دولت آینده بتواند از همه نیروهای سیاسی استفاده کند و در جهت حل مشکلات داخلی و خارجی کشور گام بردارد.

عارف در جمع خبرنگاران در مورد لزوم حضور حداکثری مردم در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ‌از آنجا که پایه نظام جمهوری اسلامی بر دموکراسی و رای مردم است، لازم است که مردم در انتخابات حضور پرشور داشته باشند.
وی با بیان اینکه همواره در ساعات اولیه رای‌ گیری برای دادن رای خود به حوزه‌های رای‌گیری مراجعه کرده است، گفت: انتظار ما این بوده است که حضور پر شور مردم را ببینیم چراکه این حضور پرشور، پشتوانه نظام است.
عارف با بیان اینکه "گاهی در جریان رقابت‌های انتخاباتی نگرانی‌هایی در مورد حضور مردم پیش می‌آید"، افزود: با این وجود مردم همواره نشان داده‌اند که در لحظات آخر تصمیمات اساسی خود را می‌گیرند و پای صندوق‌های رای می‌آیند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه کاندیداهای شکست‌ خورده و کاندیدای پیروز بعد از انتخابات باید چه اقدامی انجام دهند گفت: همه کاندیداها به مردم تبریک بگویند طبیعتا کاندیدای شکست خورده باید به کاندیدای پیروز تبریک بگوید و کاندیدای پیروز لازم است که به سمت همگرایی حرکت کند.
عارف در پاسخ به سوالی در مورد اینکه بعد از انصرافش رقابت‌های انتخاباتی چه احساسی در هنگام حضور در شعبه اخذ رای دارد گفت: مسلما احساس خوشحالی دارم که توانسته‌ام مردم را برای حضور بیشتر در رقابت‌های انتخابات تشویق کنم و به آینده هم خوشبین هستم و امیدوارم که دولت آینده بتواند مشکلات را حل کند.
محمد رضا عارف در پاسخ به این سئوال که آیا انتخابات به دور دوم کشیده می شود، گفت: من فکر می کنم که این انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.
وی در ارزیابی حضور کاندیدای مورد نظرش در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، گفت: هیچ چیز قابل پیش بینی نیست اما امیدوارم مردم بهترین انتخاب را بکنند.
عارف در پاسخ به این سئوال که بزرگترین ضعف دولت گذشته را چه می داند، تصریح کرد: از نظر من ضعف اساسی دولت گذشته، مدیریت بوده است و من امید دارم دولت آینده با حضور امیدوار کننده خود مدیریت درست امور را به دست گیرد و قدرتمندانه پاسخگوی نیازمندیهای مردم باشد.

 

حضور دکتر عارف و همسرش در انتخابات...

حضور دکتر عارف و همسرش در انتخابات...



اطلاعیه...

به نام خدا


سلام


فردا همه می آییم


دوستان حامی دکتر عارف


به هر کی دوست داشتین


رای بدین


الا حسن روحانی


عارف جان چرا رفتی...


جورچین پرچم جمهوری اسلامی ایران ۱


بیانیه 288 چهره فرهنگی، هنری و رسانه‌ای خطاب به عارف...

بیانیه 288 چهره فرهنگی، هنری و رسانه‌ای خطاب به عارف

در میان امضاکنندگان این متن اسامی نامدارانی چون محمود دولت‌آبادی، سیدمحمد بهشتی، رخشان بنی‌اعتماد، شهرام ناظری، احمد مسجدجامعی، نورالدین زرین‌کلک، بهمن فرمان‌آرا، محمدرضا درویشی، لیلی گلستان، گلاب آدینه، مهدی هاشمی، محمد احصایی، کیومرث پوراحمد، سهیل محمودی، ساعد باقری، پیمان معادی، پری صابری، فرشته طائرپور، ابراهیم حقیقی، کامبوزیا پرتوی، نغمه ثمینی، دکتر علی رفیعی، مجید برزگر و... دیده می‌شود.


متن بیانیه در ادامه مطلب


ادامه نوشته

گزارش عارف به ملت...

گزارش عارف به ملت

محمدرضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات طی نوشتاری به تشریح دلایل حضور در انتخابات و همچنین انصرافش را تشریح کرد که در زیر می‌خوانید.

به نام او

مردم عزیز ایران!
برخود لازم می‌دانم برای پاسخگویی به پرسش‌های بی‌شمار شما عزیزان درباره چرایی آمدن و چرایی کناره‌گیری خود در جریان یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری توضیحاتی ارائه کنم.
بعد از انتخابات سال 88، برداشت من بر این بود که دو چراغ رو به خاموشی رفته است؛ چراغ عقلانیت در بخشی از بدنه اجرایی و چراغ امید در بخشی از بدنه جامعه. بعضی از فعالان سیاسی، از جمله اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان، امید خود را از دست دادند و گوشه‌گیری را بر میدانداری ترجیح داده بودند. فعالیت‌های حزبی ورسانه‌ای و حلقه‌های همفکری و همکاری رو به زوال می‌رفت؛ زیرا با خود می‌گفتند فایده‌ای بر این هم‌اندیشی و همکاری مترتب نیست.
اما من و همراهانم اعتقاد داشتیم و تصمیم گرفتیم که فعالانه در عرصه اجتماعی و سیاسی حضور داشته باشیم. در کنار دیگر فعالیت‌هایم در سازمان‌های مردم‌نهاد، بنیاد دیگری را نیز تاسیس کردیم. نه‌تنها نامش را امید که مرامش را نیز امید برگزیدیم تا در آن وانفسای ناامیدی، یادآوری کنیم که امید کلید گذر از شب‌های تاریک به صبح روشن فرد‌است و رسالت آن بنیاد را این‌گونه تعیین کردیم: حاکمیت اخلاق و عقلانیت بر کشورداری؛ دو نیازی که سخت در آن روزها به‌چشم می‌خورد.
گذشت و زمان به سال 1392 نزدیک‌تر می‌شد. جمع‌بندی مشاوران و همراهان من این بود که دیگر سکوت شایسته نیست؛ گوشه‌گیری و عقب‌نشینی دیگر جایز نیست. این مسئله با افراد مختلفی مطرح شد، اما فضای دلخوری، ناامیدی و عدم مشارکت چنان سنگین بود که نمی‌شد کاری کرد.
بنابراین تصمیم گرفتم پس از سال‌ها سکوت، فریاد مطالبات اصلاح‌طلبانه باشم. البته شخصیت و منش‌ام رسانه‌ای نبود، اما چاره‌ای نداشتم جز این‌که وارد میدان شوم. در آن ایام من دو هدف را همزمان پیگیری می‌کردم؛ هدف اول من دمیدن امید به بدنه جامعه بود که «می‌شود» و «می‌باید» کاری کرد و هدف دوم من، فعال‌کردن پتانسیل بزرگ اصلاح‌طلبی.
گفتمان خود را «معیشت، منزلت، عقلانیت» انتخاب کردم. معیشت یعنی هرکسی باید خانه‌ای، خانواده‌ای و منبع درآمدی داشته باشد و از آموزش و سلامت بهره‌مند باشد. منزلت را به‌دلیل مشی اصلاح‌طلبانه‌ام انتخاب کردم، یعنی شخصیت و کرامت انسان‌ها مهم است فارغ از نژاد، قوم و مذهب؛ یعنی همان‌گونه که نسبت به تمامیت ارضی کشور حساس هستیم، باید نسبت به شرافت و آبروی تک‌تک انسان‌ها نیز حساس باشیم، ولو زندانیان و تبعیدیان. عقلانیت یعنی نظام کشورداری باید بر مدار تدبیر و خرد جمعی قرار گیرد؛ یعنی به جای نزدیک‌بینی، خیالبافی، تک‌روی، افراط‌و‌تفریط باید آینده‌اندیشی، واقع‌گرایی، اعتدال و تفاهم حاکم باشد.
آمدم تا دوباره تفکر اصلاح‌طلبی را احیا کنم.
آمدم تا از عملکرد، مشی و‌منش اصلاح‌طلبی دفاع کنم.
آمدم تا بگویم اصلاح‌طلبی می‌تواند معیشت و منزلت مردم را تامین و تضمین کند.
آمدم تا بگویم مردم! درمان تمام دردهای شما امید و اخلاق و عقلانیت است.
فریاد امید، اخلاق و عقلانیت در کوهستان جامعه پیچید و پژواک آن مردم را به‌وجد آورد.
از همان روزها یک راهبرد را در پیش گرفتم و آن همگرایی و اجماع در جبهه اصلاح‌طلبان بود. گفته بودم که براساس مشی اخلاقی و فرهنگی‌ام، اگر خاتمی و هاشمی بیایند من با آن‌ها رقابت نمی‌کنم؛ همچنین معتقد بودم باید بین نامزدهای منسوب به اصلاح‌طلبان نیز اجماع صورت بگیرد. تعهد خود را بارها اعلام کرده بودم که به هر اجماعی با محوریت خاتمی تمکین می‌کنم.
شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که به‌طور طبیعی من تنها نامزد باقیمانده از اصلاح‌طلبان شدم، اما جبهه اصلاح‌طلبان به این جمع‌بندی رسید که با جبهه اعتدال‌گرایان همراه شود و من نیز در مواجهه با یک تصمیم قرار گرفتم. ماندن یا رفتن؟
زمانی که وارد عرصه انتخابات شدم، برای اولین‌بار منشور اخلاق انتخاباتی را در طول تاریخ سیاسی کشور در 10 بند منتشر کردم. در آنجا پایبند شده بودم به این‌که هدفمان اصلاح‌طلبانه باشد. روش‌هایمان نیز باید اصلاح‌طلبانه باشد؛ یعنی اقدامات و تصمیمات ما به ایجاد گسست در سرمایه‌های اجتماعی، ساختاری و مدیریتی کشور منجر نشود. و متعهد شده بودم که منافع ملی، ثبات کشور و آرامش مردم را فدای منافع کوتاه‌مدت سیاسی خود و دیگران نکنم و براساس همان منشور اخلاقی تصمیم به رفتن گرفتم.
آمده بودم تا فریاد اخلاق و اتحاد سر دهم.
رفتم تا نشان دهم که شجاعت هزینه‌کردن از خود برای اخلاق و اتحاد را دارم.
آمده بودم تا بگویم پیشرفت در گرو تصمیم و خرد جمعی است.
رفتم تا خواست فردی را در پای تصمیم و خواست و خرد جمعی قربانی کنم.
آمده بودم تا تفکر اصلاح‌طلبی را یک گام به پیش ببرم.
رفتم تا به مردم نشان دهم اصلاح‌‌طلبی به سطح بالاتری از بلوغ دست یافته است.
ایران ما به از‌خودگذشتگی و مبنا‌قرار‌گرفتن خرد جمعی نیازمند است. رییس‌جمهوری‌شدن هنر و هدف، نبوده و نیست. هدف نهایی دستیابی به زندگی آبرومندانه و شرافتمندانه برای همه ایرانیان است و من برای این هدف حاضر بودم از همه‌چیزم بگذرم.
مردم عزیز میهنم! رای تک‌تک شما مهم است. هرکسی ایران را دوست دارد و برای سربلندی ایران نگران است، باید از حق مشارکت خود در تعیین سرنوشت کشورمان استفاده کند. مطمئن هستم که حرف اول و آخر را مردم خواهند زد. من نیز چون قطره‌ای از این دریای خروشان با شما خواهم بود. تاکنون ثابت کرده‌ام که به همه تعهداتم پایبندم. می‌خواهم در انتها آخرین تعهدم را بدهم: من همیشه با شما خواهم ماند و در اولین قدم همانند شما به اصلاح‌طلبی، عقلانیت و اخلاق رای می‌دهم.
ارادتمند شما، محمدرضا عارف


پیام مجری مشهور صدا و سیما به محمدرضا عارف...

پیام مجری مشهور صدا و سیما به

محمدرضا عارف


رضا رشیدپور در پیامی به عارف:

از امروز مدیون و عاشق شما هم خواهیم بود


رضا رشیدپور ، مجری صدا و سیما که چندیست اجازه فعالیت به وی در رسانه ملی داده نمی شود، با انتشار متنی در صفحه شخصی خود در فیس بوک ، با اشاره به اقدام محمدرضا عارف در کناره گیری از انتخابات شخصیت وی را ستود.

به گزارش قلم، رضا رشید پور که مجری گری همایش تدبیر و امید حسن روحانی در تهران را نیز بر عهده داشت با اتشار متنی در صفحه شخصی خود در فیس بوک از این اقدام دکتر محمدرضا عارف قدردانی کرد.

رضا رشیدپور در متن خود آورده است:

رفتار ارزشمند و باشکوه عالیجناب دکتر عارف بالاتر و گرانمایه تر از مرزهای رنگ به رنگ سیاسی قابل تحلیل است . اقدام ایشان برخاسته از شرافت انسانی و کرامت شهروندی بوده و تسلط بر نفس و همراهی فروتنانه با اراده جمعی را به یاد همه می آورد .

با قاطعیت می گویم که می توان ایشان را برنده ی بزرگ انتخابات در عرصه فرهنگ و اخلاق ملی دانست .

جناب آقای دکتر عارف به عنوان یک دانشجو و شهروندی کوچک و امیدوار در برابر متانت ، درایت ، عزت و بزرگواری حضرتعالی سر تعظیم فرود آورده و به صراحت عرض می کنم که درسی بزرگ از منش نیکوی شما در دفترچه ی تحصیلمان ثبت شد که هرگز فراموشش نخواهیم کرد، باور کنید که اگر تا دیروز تنها دانشجوی شما بودیم ، از امروز مدیون و عاشق شما هم خواهیم بود و این هیچ ربطی به سیاست و نتیجه انتخابات ندارد .

بااحترام - رضا رشیدپور

                                  ghalam-blog.blogfa.com


رای تک تک مردم مهم است...




عارف: مطمئن هستم که حرف اول و آخر را مردم

خواهند زد/ رای تک‌تک مردم مهم است

سیاست > انتخابات - محمدرضا عارف با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: آمده بودم تا فریاد اخلاق و اتحاد سر دهم. رفتم تا نشان دهم که شجاعت هزینه‌کردن از خود برای اخلاق و اتحاد را دارم.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این نامزد اصلاح‌طلب مستعفی انتخابات ریاست جمهوری دلایل کناره‌گیری از نامزدی خود را در این بیانیه توضیح داده و خواستار مشارکت مردم در انتخابات شد.
متن کامل این بیانیه به قرار زیر است:
به نام او
مردم عزیز ایران!
برخود لازم می‌دانم برای پاسخگویی به پرسش‌های بی‌شمار شما عزیزان درباره چرایی آمدن و چرایی کناره‌گیری خود در جریان یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری توضیحاتی ارائه کنم.
بعد از انتخابات سال 88، برداشت من بر این بود که دو چراغ رو به خاموشی رفته است؛ چراغ عقلانیت در بخشی از بدنه اجرایی و چراغ امید در بخشی از بدنه جامعه. بعضی از فعالان سیاسی، از جمله اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان، امید خود را از دست دادند و گوشه‌گیری را بر میدانداری ترجیح داده بودند. فعالیت‌های حزبی ورسانه‌ای و حلقه‌های همفکری و همکاری رو به زوال می‌رفت؛ زیرا با خود می‌گفتند فایده‌ای بر این هم‌اندیشی و همکاری مترتب نیست.
اما من و همراهانم اعتقاد داشتیم و تصمیم گرفتیم که فعالانه در عرصه اجتماعی و سیاسی حضور داشته باشیم. در کنار دیگر فعالیت‌هایم در سازمان‌های مردم‌نهاد، بنیاد دیگری را نیز تاسیس کردیم. نه‌تنها نامش را امید که مرامش را نیز امید برگزیدیم تا در آن وانفسای ناامیدی، یادآوری کنیم که امید کلید گذر از شب‌های تاریک به صبح روشن فرد‌است و رسالت آن بنیاد را این‌گونه تعیین کردیم: حاکمیت اخلاق و عقلانیت بر کشورداری؛ دو نیازی که سخت در آن روزها به‌چشم می‌خورد.
گذشت و زمان به سال 1392 نزدیک‌تر می‌شد. جمع‌بندی مشاوران و همراهان من این بود که دیگر سکوت شایسته نیست؛ گوشه‌گیری و عقب‌نشینی دیگر جایز نیست. این مسئله با افراد مختلفی مطرح شد، اما فضای دلخوری، ناامیدی و عدم مشارکت چنان سنگین بود که نمی‌شد کاری کرد.
بنابراین تصمیم گرفتم پس از سال‌ها سکوت، فریاد مطالبات اصلاح‌طلبانه باشم. البته شخصیت و منش‌ام رسانه‌ای نبود، اما چاره‌ای نداشتم جز این‌که وارد میدان شوم. در آن ایام من دو هدف را همزمان پیگیری می‌کردم؛ هدف اول من دمیدن امید به بدنه جامعه بود که «می‌شود» و «می‌باید» کاری کرد و هدف دوم من، فعال‌کردن پتانسیل بزرگ اصلاح‌طلبی.
گفتمان خود را «معیشت، منزلت، عقلانیت» انتخاب کردم. معیشت یعنی هرکسی باید خانه‌ای، خانواده‌ای و منبع درآمدی داشته باشد و از آموزش و سلامت بهره‌مند باشد. منزلت را به‌دلیل مشی اصلاح‌طلبانه‌ام انتخاب کردم، یعنی شخصیت و کرامت انسان‌ها مهم است فارغ از نژاد، قوم و مذهب؛ یعنی همان‌گونه که نسبت به تمامیت ارضی کشور حساس هستیم، باید نسبت به شرافت و آبروی تک‌تک انسان‌ها نیز حساس باشیم، ولو زندانیان و تبعیدیان. عقلانیت یعنی نظام کشورداری باید بر مدار تدبیر و خرد جمعی قرار گیرد؛ یعنی به جای نزدیک‌بینی، خیالبافی، تک‌روی، افراط‌و‌تفریط باید آینده‌اندیشی، واقع‌گرایی، اعتدال و تفاهم حاکم باشد.
آمدم تا دوباره تفکر اصلاح‌طلبی را احیا کنم.
آمدم تا از عملکرد، مشی و‌منش اصلاح‌طلبی دفاع کنم.
آمدم تا بگویم اصلاح‌طلبی می‌تواند معیشت و منزلت مردم را تامین و تضمین کند.
آمدم تا بگویم مردم! درمان تمام دردهای شما امید و اخلاق و عقلانیت است.
فریاد امید، اخلاق و عقلانیت در کوهستان جامعه پیچید و پژواک آن مردم را به‌وجد آورد.
از همان روزها یک راهبرد را در پیش گرفتم و آن همگرایی و اجماع در جبهه اصلاح‌طلبان بود. گفته بودم که براساس مشی اخلاقی و فرهنگی‌ام، اگر خاتمی و هاشمی بیایند من با آن‌ها رقابت نمی‌کنم؛ همچنین معتقد بودم باید بین نامزدهای منسوب به اصلاح‌طلبان نیز اجماع صورت بگیرد. تعهد خود را بارها اعلام کرده بودم که به هر اجماعی با محوریت خاتمی تمکین می‌کنم.
شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که به‌طور طبیعی من تنها نامزد باقیمانده از اصلاح‌طلبان شدم، اما جبهه اصلاح‌طلبان به این جمع‌بندی رسید که با جبهه اعتدال‌گرایان همراه شود و من نیز در مواجهه با یک تصمیم قرار گرفتم. ماندن یا رفتن؟
زمانی که وارد عرصه انتخابات شدم، برای اولین‌بار منشور اخلاق انتخاباتی را در طول تاریخ سیاسی کشور در 10 بند منتشر کردم. در آنجا پایبند شده بودم به این‌که هدفمان اصلاح‌طلبانه باشد. روش‌هایمان نیز باید اصلاح‌طلبانه باشد؛ یعنی اقدامات و تصمیمات ما به ایجاد گسست در سرمایه‌های اجتماعی، ساختاری و مدیریتی کشور منجر نشود. و متعهد شده بودم که منافع ملی، ثبات کشور و آرامش مردم را فدای منافع کوتاه‌مدت سیاسی خود و دیگران نکنم و براساس همان منشور اخلاقی تصمیم به رفتن گرفتم.
آمده بودم تا فریاد اخلاق و اتحاد سر دهم.
رفتم تا نشان دهم که شجاعت هزینه‌کردن از خود برای اخلاق و اتحاد را دارم.
آمده بودم تا بگویم پیشرفت در گرو تصمیم و خرد جمعی است.
رفتم تا خواست فردی را در پای تصمیم و خواست و خرد جمعی قربانی کنم.
آمده بودم تا تفکر اصلاح‌طلبی را یک گام به پیش ببرم.
رفتم تا به مردم نشان دهم اصلاح‌‌طلبی به سطح بالاتری از بلوغ دست یافته است.
ایران ما به از‌خودگذشتگی و مبنا‌قرار‌گرفتن خرد جمعی نیازمند است. رییس‌جمهوری‌شدن هنر و هدف، نبوده و نیست. هدف نهایی دستیابی به زندگی آبرومندانه و شرافتمندانه برای همه ایرانیان است و من برای این هدف حاضر بودم از همه‌چیزم بگذرم.
مردم عزیز میهنم! رای تک‌تک شما مهم است. هرکسی ایران را دوست دارد و برای سربلندی ایران نگران است، باید از حق مشارکت خود در تعیین سرنوشت کشورمان استفاده کند. مطمئن هستم که حرف اول و آخر را مردم خواهند زد. من نیز چون قطره‌ای از این دریای خروشان با شما خواهم بود. تاکنون ثابت کرده‌ام که به همه تعهداتم پایبندم. می‌خواهم در انتها آخرین تعهدم را بدهم: من همیشه با شما خواهم ماند و در اولین قدم همانند شما به اصلاح‌طلبی، عقلانیت و اخلاق رای می‌دهم.

ارادتمند شما، محمدرضا عارف


اما چه فایده....

بیانیه حسن روحانی در تجلیل از دکتر محمدرضا عارف

برادر بزرگوار
جناب آقای دکتر محمدرضا عارف

آن زمان که گام در راه دشوار خدمت به این ملت بزرگ نهادید، ندایی سر دادید که مردم این مرز و بوم را به وجد آورد و شوری آفریدید که سرتاسر ایران را درنوردید. ترجمان این شور و شعف و آن وجد پدید آمده در اندیشه مردم، برای ما که ردای رقابت دربر نکرده بودیم، انسجام ملی و یکپارچگی مردمی و حصول پیروزی در انتخابات 24 خرداد بود.

اکنون که امید مردم در حرکتی یکپارچه می‌رود تا حماسه‌ای نوین را نوید دهد، فروتنانه از جنابعالی و این گام بلند، هوشمندانه و اخلاقی‌تان قدردانی نموده و با تأکید بر صمیمیت، محبت، و دوستی دیرینه‌مان، مجدداً سپاسم را تقدیمتان می‌نمایم.

از خداوند متعال, سربلندی جنابعالی، تداوم همکاری و همراهی و استمرار تعامل گفتمان اصلاحات و اعتدال را خواهانم.

حسن روحانی


اما چه فایده...


حاشیه‌های حضور عارف در ورزشگاه آزادی...

حاشیه‌های حضور عارف در ورزشگاه آزادی



معاون اول دولت اصلاحات که به همراه دکتر جعفر توفیقی در ورزشگاه آزادی حضور یافت مورد تشویق تماشاگرانی قرار گرفت که متوجه حضور او شدند."عارف دوست داریم" از جمله شعارهایی بود که از سوی تماشگرانی که متوجه حضور عارف شدند سر داده شد.هنگام خروج عارف از ورزشگاه مردم به گفت‌وگو با وی پرداختند و از علت انصراف او سوال کردند.برخی از آنها با بیان اینکه ما نمی خواستیم در انتخابات شرکت کنیم و حضور شما باعث شد که از تصمیم قبلی خود صرف نظر کنیم تاکید کردند با انصراف عارف انگیزه ای برای شرکت در انتخابات ندارند .عارف نیز در مواجهه با این سخنان بار دیگر بر حضور حداکثری در انتخابات روز 24 خرداد تاکید کرد.

 

نامه سید محمد خاتمی...

نامه حمایت خاتمی از روحانی با حذف دکتر عارف!!!

عارف جان حال همه ما خوب است


تو باور نکن...


عارف به‌نفع کسی کنار نرفته است...

سید حسن رسولی:

عارف به‌نفع کسی کنار نرفته است حتی روحانی!!!

سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف تأکید کرد که عارف فقط انصراف داده و به‌نفع کسی کنار نرفته است.


عارف به‌نفع کسی کنار نرفته است

به گزارش امید به نقل از تسنیم،سیدحسن رسولی در پاسخ به این سؤال "آیا آقای عارف به‌نفع کاندیدایی کنار رفته است؟"، گفت: آقای عارف بیانیه دادند و در بیانیه ایشان همه‌چیز مشخص بود.
خبرنگار از رسولی پرسید: "برداشت از بیانیه این است که آقای عارف به‌نفع روحانی کنار نرفته؛ ‌این درست است؟" که وی پاسخ داد: خوب؛ به‌نفع کسی کنار نرفته است.
سخنگوی ستاد انتخاباتی عارف در پاسخ این سؤال: "تکلیف ستادهای آقای عارف چه می‌شود و آیا این ستادها از روحانی حمایت می‌کنند؟"، تأکید کرد: وقتی کاندیدایی انصراف می‌دهد، طبیعتاً ستادهایش منحل می‌شود.
رسولی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر: "آقای عارف هم تصمیمی بر این کار ندارند که ستادها را به آقای روحانی اختصاص دهند؟"، تصریح کرد: آقای دکتر عارف برنامه‌ای برای این کار ندارد و چیزی هم دراین‌باره نگفته است.
خبرنگار از وی پرسید: "شما قبلاً به ما گفته بودید ستادهای آقای عارف و روحانی در شهرستان‌ها همسو هستند؛ آیا ستادهای شهرستان‌ها نیز از روحانی حمایت می‌کنند یا خیر؟"، گفت: من گفتم همسو، اما همسو به این معنا نیست که برای یکدیگر کار می‌کنند، البته الآن خود دوستان در شهرستان‌ها بنا بر تشخیص خود، تصمیم فردی می‌گیرند.
رسولی در پاسخ به سؤال مجدد خبرنگار که پرسید: "بنابراین ستادهای عارف منحل می‌شود"، تأکید کرد: وقتی کاندیدایی انصراف می‌دهد، ستادهایش منحل خواهد شد.


وداع با عارف...

آقای عارف من به شما اعتماد داشتم


چون حرف دل محرومین بود


اما هرگز به این اشراف زاده


روحانی نما رای نمی دهم


پایدار و سربلند باشید...


اعلام انصراف دکتر محمد رضا عارف از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری...

اعلام انصراف دکتر محمد رضا عارف از کاندیداتوری در انتخابات

ریاست جمهوری


ملت شریف ایران

با اهدا سلام و درود

 

غروب دوشنبه بیستم خرداد ماه، مرقومه ای از جناب آقای سید محمد خاتمی دریافت نمودم. ایشان طی این نامه در مقام رهبری اصلاحات، ادامه حضورم را در صحنه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری به مصلحت ندانسته اند.

از آنجا که از ابتدای ورودم به عرصه انتخابات بارها بر موضع تمکین  از اجماع با محوریت جناب آقای خاتمی تاکید نموده ام و همچنین بر اساس منشور اخلاق انتخاباتی منتشر شده توسط اینجانب، خود را متعهد به رعایت اخلاق و انجام تعهداتم می دانم. لذا با عنایت به نظر صریح جناب آقای خاتمی و تجارب انتخابات دو دوره گذشته ریاست جمهوری، انصراف خود را از ادامه رقابت های انتخاباتی  اعلام می دارم.

خلق صحنه های به یاد ماندنی توسط شما مردم سربلند در دوره فعالیت های انتخاباتی ام، عامل موثری برای حرکت در مسیر تحقق حماسه سیاسی و نشانی از شکل گیری یک پایگاه و سرمایه بزرگ اجتماعی است.

اینجانب گذشتن از حق خویش به نفع ملت بزرگ و ایران سربلند را مصداق روشن اصلاح طلبی واقعی می دانم. از آنجا که اعتقاد دارم شرکت در انتخابات، هم حق و هم تکلیف است، از مردم همراه سرافراز ایران صمیمانه می خواهم با حضور پر شور در انتخابات 24 خردادماه، عزت و بقای جمهوری اسلامی و عظمت ایران و خلق حماسه سیاسی را تداوم بخشند.

در پایان از همه مردم عزیز کشورم برای همراهی بزرگوارانه شان تشکر می کنم و اعلام می دارم در همه شرایط در کنارشان خواهم ماند.

ارادتمند شما

محمدرضا عارف

شامگاه بیستم خردادماه هزار و سیصد و نود و دو